معرفی F11 Pro – میان‌رده خوش‌سیمای Oppo با دوربین پرچمدار

 پس از هفته‌ها شایعه و انتشار تیزرهای مختلف، سرانجام کمپانی Oppo در روز سه‌شنبه 5 مارچ 2019 (14 اسفند 1397) از جدیدترین اسمارت‌فون خود در سری F رونمایی کرد. این گوشی هوشمند Oppo F11 Pro نام داشته و علاوه بر مجموعه دوربین‌های قدرتمند، از ظاهری شکیل و جذاب نیز برخوردار است. این گوشی فعلا برای عرضه در بازار هند در نظر گرفته شده، اما ممکن است در آینده به سایر کشورها هم صادر شود. گفتنی‌ست، در کنار این اسمارت‌فون، دیوایس دیگری با نام Oppo F11 نیز معرفی شد که از لحاظ مشخصات، شباهت‌های بسیاری بین آنها وجود دارد. در ادامه بیشتر با این دو محصول آشنا می‌شویم.

Introducing Oppo F11 Pro

همانطور که گفته شد، Oppo F11 Pro ظاهر زیبایی دارد. بالا و پایین گوشی تا حدی به شکل هلالی طراحی شده و لبه‌های آن گرد هستند؛ به این ترتیب در دست نگه داشتن و بازی کردن با این گوشی بسیار راحت خواهد بود. اما زیبایی آن به رنگ بدنه مربوط می‌شود. Oppo F11 Pro در دو رنگ مشکی (Thunder Black) و سبز (Aurora Green) به تولید می‌رسد. در این میان، Thunder Black تنها مشکی نبوده و می‌توان آن را نوعی رنگ‌پردازی پله‌ای در 3 رنگ به حساب آورد، زیرا رنگ قاب پشتی در قسمت پایین سمت چپ، از بنفش (متمایل به آبی) شروع شده، در وسط به رنگ مشکی درآمده و نهایتا در قسمت بالا سمت راست به ارغوانی (متمایل به قرمز) ختم می‌شود. ناگفته نماند این نوع رنگ‌پردازی‌ها هم‌اکنون به یکی از مشخصه‌های اصلی برندهای معتبر چینی تبدیل شده است.

Introducing Oppo F11 Pro

نمایشگر 6.5 اینچی این گوشی از جنس پنل‌های ال‌سی‌دی (از نوع IPS) بوده و رزولوشن آن فول‌ اچ‌دی پلاس (معادل 1,080×2,340 پیکسل) عنوان شده است. این نمایشگر از یک RAM مستقل برخوردار بوده که طبق ادعای Oppo می‌تواند در کاهش مصرف انرژی مؤثر باشد. هیچ گونه بریدگی (یا در اصطلاح ناچ) در بالای نمایشگر F11 Pro دیده نشده و می‌توان آن را فول‌اسکرین نامید، زیرا نسبت صفحه به بدنه این گوشی 90.9 درصد اعلام شده است. حال این سؤال پیش می‌آید که دوربین سلفی در کجا کار گذاشته شده است؟

Introducing Oppo F11 Pro

مثل Vivo NEX (مبتکر دوربین سلفی از نوع pop-up)، دوربین جلوی F11 Pro (با وضوح 16 مگاپیکسل و گشودگی دیافراگم f/2.0) نیز از نوع جهنده بوده و با فعال شدن اپلیکیشن دوربین سلفی، از بالای بدنه گوشی بیرون می‌زند، البته با این تفاوت که دوربین Vivo NEX از سمت چپ فریم بیرون می‌جهید و دوربین جلوی F11 Pro از مرکز آن. نکته دیگر آن که این دوربین – با الهام از ساختار کهربا – به صورت شفاف طراحی شده است.

Introducing Oppo F11 Pro

اما یکی از مهم‌ترین نقاط قوت F11 Pro مجموعه دوربین آن در پشت دستگاه است. دوربین اصلی این مجموعه رزولوشنی برابر با 48 مگاپیکسل (با لنز 6P و گشودگی f/1.79) دارد که در حال حاضر، دیوایس‌های انگشت‌شماری را می‌توان با چنین مشخصاتی در بازار یافت. علاوه بر این دوربین، یک دوربین 5 مگاپیکسلی (با گشودگی f/2.4) نیز برای تشخیص عمق در این گوشی به کار گرفته شده است. این دو دوربین در قسمت میانی قاب پشتی به صورت عمودی (زیر فلش ال‌ای‌دی) قرار گرفته‌اند.

Introducing Oppo F11 Pro

دوربین اصلی با استفاده از ویژگی “ترکیب پیکسل‌ها” (یا pixel binning) می‌تواند هر 4 پیکسل را در یک پیکسل ترکیب کرده و عکس‌هایی 12 مگاپیکسلی (با کیفیت بالا و نویز کم) برداشت کند. سوای اعدادی که تعداد پیکسل‌های دوربین را نشان می‌دهند، کمپانی سازنده تأکید ویژه‌ای روی قابلیت‌های عکس‌برداری این گوشی در نور کم دارد. به عنوان مثال Oppo از قابلیتی موسوم به Ultra Night Mode نام می‌برد که از قرار معلوم، در محیط‌های کم‌نور می‌تواند عکس‌های مناسبی برداشت نماید. عملکرد این حالت، به Night Sight (در گوشی‌های گوگل) و Night Mode (در گوشی‌های هواوی) بی‌شباهت نیست.

Introducing Oppo F11 Pro

می‌توان ردپای هوش مصنوعی را نیز در مجموعه دوربین F11 Pro جست‌وجو کرد. به گفته Oppo، بیش از 23 نوع منظره توسط این دوربین قابل تشخیص است. به این ترتیب، متناسب با هر منظره، تنظیمات جداگانه‌ای در نظر گرفته شده که کیفیت عکاسی را بالا می‌برد. همچنین قابلیتی به نام Color Mapping (یا نگاشت رنگ) نیز در نظر گرفته شده که با شناسایی و بازسازی رنگ‌های یک منظره، می‌تواند پرتره‌های زیباتری به دست دهد.

در ساخت F11 Pro از چیپ‌ست 8 هسته‌ای Helio P70 (محصول مدیاتک) استفاده شده که به اعتقاد برخی کارشناسان رقیب سرسختی برای اسنپ‌دراگون 660 محسوب می‌شود. 6 گیگابایت RAM و 64 گیگابایت حافظه داخلی برای این گوشی در نظر گرفته شده که ظاهرا امکان ارتقای حافظه آن وجود ندارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این گوشی، قدرت باتری آن است. ظرفیت باتری 4,000 میلی‌آمپر ساعت است. با استفاده از الگوریتم FFC، استاندارد شارژی VOOC Flash Charge 3.0 (انحصاری Oppo) می‌تواند ظرف 80 دقیقه، شارژ باتری را از 0 به 100 درصد برساند. این مدت زمان در مقایسه با استاندارد VOOC 1.0 حدود 20 دقیقه کاهش یافته است. البته نباید فراموش کنیم که باید این دستگاه را از طریق پورت قدیمی microUSB شارژ کرد. با وجود مشخصات نسبتا بالای دستگاه، نبود درگاه USB Type-C کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد.

Introducing Oppo F11 Pro

به دنبال بازخوردهای طرفداران Oppo از گوشی‌های قبلی این برند، شرکت تصمیم گرفته تا محل قرار گرفتن اسپیکر و میکروفون را تغییر دهد. در F11 Pro، میکروفون در مرکز قرار گرفته و لذا در مواقعی که گوشی را به‌صورت افقی در دست گرفته‌اید (مثل هنگام بازی) میکروفون بهتر می‌تواند صدای شما را دریافت کند. حسگر اثر انگشت در پشت دستگاه (زیر مجموعه دوربین) کار گذاشته شده است. این گوشی از جک هدفون نیز در بخش پائینی بهره می‌برد

سیستم‌عامل F11 Pro اندروید Pie است و پوسته‌ای از ColorOS 6.0 (رابط کاربری اختصاصی Oppo) روی آن کشیده شده که قابلیت‌های نرم‌افزاری خوبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به Smart Sidebar اشاره کرد که امکان مالتی‌تسکینگ تمام‌صفحه را فراهم می‌کند. اگر از سمت راست نمایشگر به سمت چپ، سوایپ کنید، Smart Sidebar فعال می‌شود. با استفاده از این ویژگی، علاوه بر راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها می‌توان فایل‌های اخیرا استفاده شده را خیلی سریع به اشتراک گذاشت و از صفحه نمایش فیلم یا اسکرین‌شات گرفت.

Introducing Oppo F11 Pro

اسمارت‌فون Oppo F11 Pro در تاریخ 15 مارچ (24 اسفند) رسما از طریق وب‌سایت Amazon India با قیمت 24,990 روپیه (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 354 دلار) در بازار هند عرضه می‌شود. ظاهرا در آینده نزدیک، بازارهایی مثل چین، جنوب‌شرق آسیا، خاور میانه، آفریقای شمالی و دیگر مناطق نیز پذیرای این گوشی خواهند بود.

Introducing Oppo F11 Pro

ناگفته نماند، همزمان با این گوشی، شرکت Oppo از مدل دیگری با نام Oppo F11 نیز رونمایی کرد. از لحاظ مشخصات این دو گوشی بسیار شبیه هم هستند، با این تفاوت که F11 از 4 گیگابایت RAM و 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی برخوردار است. نکته دیگر آنکه، بر خلاف F11 Pro که دوربین سلفی آن از نوع pop-up بود، در F11 دوربین سلفی (با همان رزولوشن) در داخل ناچ قطره آب کوچکی که در بالای نمایشگر دیده می‌شود، کار گذاشته شده است. F11 در رنگ‌های ارغوانی، سبز و سفید طراحی شده و 19,990 روپیه (حدود 283 دلار) قیمت‌گذاری شده است.

منبع : Oppo