تصاویر رندر جدیدی آیفون ۱۳ پرو منتشر شد

اپل احتمالا طبق سُنت همیشگی‌، در نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی از نسل بعد آیفون رونمایی خواهد کرد؛ از این نظر، آیفون‌های آینده و ویژگی‌های آن‌ها در کانون توجه قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی انتظار نمی‌رود تغییرات اساسی در مؤلفه‌های طراحی رخ بدهد و احتمالا غول دنیای فناوری در آیفون ۱۳ از همان زبان طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰ بهره خواهد گرفت؛ اما تصاویر رندری از آیفون ۱۳ پرو منتشر شده است که می‌تواند به محصول نهایی بسیار نزدیک باشد و دید خوبی از تغییرات هرچند کوچک در طراحی گوشی پرچم‌دار بعدی اپل ارائه بدهد.

به‌تازگی LeaksApplePro دسته‌ای از آخرین تصاویر رندر آیفون ۱۳ پرو به اشتراک گذاشته و از قرار معلوم، عمده‌ترین تغییرات در ابعاد ناچ و ماژول دوربین این دستگاه رخ داده است. منبع ادعا می‌کند که این ظاهر آیفون ۱۳ پرو خواهد بود و محصول نهایی دقیقا مشابه این تصاویر به نظر خواهد رسید.

اپل در سال ۲۰۱۷ با معرفی آیفون ۱۰ از سیستم احراز هویت فیس آی‌دی (Face ID) رونمایی کرد که ماهیت کاملا متفاوت با تاچ آی‌دی ارائه می‌دهد. فیس آی‌دی از سخت‌افزار درهم‌تنیده همچون حسگر نور محیطی و تشخیص مجاورت، دوربین مادون قرمز، پروژکتور و حسگر روشن‌کننده به‌منظور تشخیص صورت در تاریکی تشکیل شده است. غول دنیای فناوری سخت‌افزار یادشده را در کنار اسپیکر، میکروفن و دوربین سلفی در بریدگی بزرگی موسوم به ناچ گرد هم آورده و برای چهارمین سال متمادی از این ترکیب در آیفون بهره گرفته است.

در تصاویر مذکور بدون شک بزرگ‌ترین تغییر در جلوی دستگاه و به ابعاد ناچ مربوط می‌شود. از قرار معلوم، اهالی کوپرتینو با تغییر چیدمان برخی از اجزای فیس آی‌دی، خانواده آیفون ۱۳ را به ناچ کوچک‌تری مُزَیَن کرده‌اند.

افزون بر این، همچنان سه دوربین به‌صورت یک طرح کلی مستطیلی در پشت دستگاه قرار گرفته؛ اما واضح است که ابعاد کلی ماژول بسیار بزرگ‌تر شده؛ از این‌رو انتظار می‌رود آیفون ۱۳ پرو در مقایسه با نسل گذشته‌ عملکرد به‌مراتب بهتری در عکس‌برداری و فیلم‌برداری ارائه بدهد. آیفون ۱۳ پرو احتمالا از سه حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و یک حسگر لایدار برای اندازه‌گیری عمق محیط، بهبود فعالیت‌های AR و افزایش سرعت فوکوس در شب بهره خواهد برد.

اپل در صدد این است که آیفون ۱۳ پرو مکس را به یک لنز با گشودگی دیافراگم f/1.5 و زاویه دید عریض مجهز کند تا به‌طور بالقوه، کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور را افزایش بدهد. سایر مدل‌ها، شامل آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو به لنز واید با گشودگی f/1.6، مشابه لنز به‌کاررفته در خانواده آیفون ۱۲ مجهز خواهند شد؛ مانند آیفون‌های فعلی، دوربین عکاسی با زاویه دید عریض دارای لنز هفت‌تکه برای بهینه‌سازی قابلیت جمع‌آوری نور و کاهش انحرافات رنگی است و ظاهرا اپل در سال‌های آینده دوربین‌های پشت تمام مدل‌های آیفون را به لنزهای هفت‌تکه مجهز خواهد کرد.

اپل احتمالا طبق سنت هرساله از به‌روزترین پردازنده‌های سری A را در بطن گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد. این تراشه به احتمال زیاد با استفاده از فرایند ساخت پنج نانومتری بهبودیافته‌ی شریک دیرینه‌اش TSMC، ساخته خواهد شد و به برای ارائه نسل پنجم ارتباطات موبایل (5G)، از مودم اکسترنال X60 ساخت کوالکام استفاده می‌کند.

اعتقاد بر این است که کوپرتینویی‌ها احتمالا برای پشتیبانی از محتوای ۱۲۰ هرتزی و کاهش مصرف باتری، به نمایشگر مجهز به ترانزیستورهای فیلم نازک مبتنی بر اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) روی بیاورند. طبق گزارش‌ها، اپل پنل‌های مذکور را انحصاراً از سامسونگ به‌ منظور استفاده در مدل‌های پیشرفته آیفون ۲۰۲۱ تهیه خواهد کرد. در همین حال، ال‌جی دیسپلی برای مدل‌های استاندارد، پنل‌های LTPS TFT OLED ارائه می‌دهد. غول دنیای فناوری از فناوری نمایشگر Y-OCTA استفاده خواهد کرد که اجازه می‌دهد مدارهای صفحه لمسی بدون نیاز به لایه جداگانه روی صفحه OLED سوار شوند. این منجر به نمایشگر نازک‌تری می‌شود که به‌صرفه‌تر است و فضای اضافه برای تعبیه قطعات بیشتر و باتری بزرگ‌تر ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجهی که آیفون ۱۳ پرو می‌تواند به همراه داشته باشد. این در حالی است کوپرتینویی‌ها از آیفون XS به بعد، آخرین و گران‌قیمت‌ترین نسخه از گوشی‌های خود را با حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌کنند؛ البته با توجه به اطلاعات ضدونقیض در این باره، ممکن است اپل در محصول نهایی از ارائه یک ترابایت حافظه ذخیره‌سازی صرف‌ نظر کند.