معرفی P50 و P50 Pro – پرچمداران جدید هواوی با HarmonyOS و بدون قابلیت 5G
شرکت هواوی پس از چندین ماه تأخیرهای پیاپی در رونمایی از پرچمداران جدید سال 2021 بالاخره در روز پنج‌شنبه 20 جولای 2021 از گوشی‌های جدید سری P50 رونمایی کرد؛ در این خانواده به‌جز Huawei P50 تنها یک عضو دیگر (حداقل تا به این لحظه) با نام P50 Pro وجود دارد و برخلاف رویه معمول، از ورژن +Pro خبری نیست. تأکید در این خانواده طبق معمول به‌میزان زیادی روی مجموعه دوربین‌ها صورت گرفته و در زمینه صفحه‌نمایش و پردازنده نیز با نکات جالبی روبرو می‌شویم. هردوی این مدل‌ها قرار است در بازارهای جهانی نیز عرضه شوند و از این رو از اتصال 5G (به‌دلیل محدودیت‌های هواوی در استفاده از چیپ‌های مجهز به این قابلیت) در آن‌ها پشتیبانی نمی‌شود.Huawei P50 و P50 Pro‌ را به نوعی باید اولین گوشی‌های مهم هواوی دانست که از ابتدا با پلتفرم نرم‌افزاری جدید HarmonyOS این شرکت عرضه شده‌اند. پلتفرم HarmonyOS که چندی پیش نسخه دوم آن به‌صورت رسمی معرفی شد راه‌کاری برای استقلال از نسخه گوگلی اندروید و نرم‌افزارهای وابسته به آن است و حضور نسخه‌های متمایز این پلتفرم (با نام مشابه HarmonyOS) در دیگر دیوایس‌های سخت‌افزاری هواوی، شکل‌گیری یک اکوسیستم یک‌پارچه در آینده را نوید می‌دهد. رونمایی از سری P50 چند ماه دیرتر از رویه معمول صورت پذیرفت که علت آن را بی‌شک باید در تحریم‌های گسترده آمریکا و محدودیت‌های هواوی در خرید چیپ‌ست‌های پردازشی و دیگر قطعات سخت‌افزاری حیاتی (وابسته به فناوری آمریکایی) جست‌وجو کرد. ریچارد یو (Richard Yu) مدیرعامل کسب و کار مصرف‌کنندگان شرکت هواوی، ژوئن گذشته در جریان رونمایی از HarmonyOS 2.0 از ذکر تاریخ دقیقی برای معرفی سری P50 «به ‌دلیلی که همه از آن آگاهید» خودداری کرد. به‌هر حال P50 و P50 Pro با تمامی مشکلات بالاخره به‌صورت رسمی معرفی شده‌اند و با وجود آن‌که نبود 5G و اپلیکیشن‌های گوگلی نکات منفی مشهودی در آن‌ها به حساب می‌آید اما هنوز جذابیت‌های معمول گوشی‌های پرچمدار را به وضوح می‌توان در این دو مدل مشاهده کرد.

P50 و P50 Pro با وجود تفاوت‌های مشخص در زمینه صفحه‌نمایش، دوربین و برخی موارد دیگر مثل باتری، شباهت‌های فراوانی به یکدیگر داشته و از این رو آن‌ها را در کنار هم معرفی می‌کنیم و به تفاوت‌ها به‌جای خود اشاره خواهیم کرد.

طراحی ظاهری – ابعاد و اندازه‌ها

با این‌که P50 و P50 Pro نسبت به خانواده P40 سال گذشته با تغییرات فراوانی در شکل ظاهری و طراحی روبرو شده‌اند اما این دیزاین جدید به‌لطف تصاویر متعدد رسمی و غیر رسمی منتشر شده از این دو گوشی به‌هیچ عنوان غریبه نبوده و از مدت‌ها پیش در ذهن کاربران به‌عنوان طراحی جدید هواوی پذیرفته شده است. مهم‌ترین فاکتور در طراحی این دو گوشی طبیعتا به شکل دوربین‌های بخش پشتی تعلق دارد که نسبت به سری P40 تغییر بزرگی را تجربه کرده‌اند؛ در این بخش به‌جای یک مستطیل بزرگ و کشیده، از یک محوطه بیضی‌شکل هم‌رنگ بدنه استفاده شده که درون آن دو دایره کاملا بزرگ در بالا و پایین دیده می‌شود. این دو دایره لنزهای دوربین را در خود جای داده‌ و ظاهر یک‌دست‌تری را به این قسمت بخشیده‌اند. ادامه حضور نشان لایکا در این قسمت نیز جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد.

تغییرات طراحی این دو مدل در بخش رویی نیز ادامه پیدا کرده و ظاهرا برای اولین بار از حفره پانچی مرکزی برای گوشی‌های پرچمدار هواوی استفاده شده است. این طراحی با وجود آن‌که ظاهر شسته‌رفته‌تری را به این سری بخشیده اما منجر به حذف سنسور سه‌بعدی ToF سال گذشته شده است. در رابطه با کیفیت این دوربین در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

هواوی اشاره چندانی به جنس بدنه در این دو گوشی نکرده اما از روی تصاویر ظاهرا با پوشش شیشه‌ای شفاف در هر دو مدل روبرو می‌شویم که در جذب اثرات انگشت کوچک‌ترین تردیدی نخواهد کرد. یک تفاوت مهم مابین P50 و P50 Pro به خمیده بوده لبه‌های صفحه‌نمایش در مدل پرو و صاف بودن این لبه‌ها در P50 تعلق دارد که در خانواده P40 سال گذشته نیز تکرار شده بود.

با حذف نسخه +Pro ابعاد صفحه‌نمایش در این دو مدل نیز نسبت به رویه معمول هواوی تغییر کرده و در حالی‌که سال گذشته در P40 با صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و در P40 Pro و +P40 Pro با پنل‌های 6.58 اینچی روبرو شدیم، در این نوبت نسخه عادی، 6.5 اینچی و ورژن پرو، 6.6 اینچی در نظر گرفته شده‌اند. این تغییر در ابعاد طبیعتا در طول و عرض این دو مدل نیز تأثیرگذار بوده و به‌خصوص P50 را گوشی کاملا بزرگ‌تری نسبت به همتای سال گذشته آن نشان می‌دهد؛

طول و عرض P50 به‌ترتیب 156.5 و 73.8 میلی‌متر است که باوجود بزرگ‌تر شدن نسبت به P40 سال قبل، به‌لطف حاشیه‌های اندک دورتادور صفحه‌نمایش هنوز نسبت به دیگر 6.5 اینچی‌های دارای صفحه‌نمایش تخت ابعاد کاملا مناسبی را ارائه می‌کند؛ اوج جذابیت این گوشی در زمینه ابعاد به ضخامت آن تعلق دارد که با وجود بزرگ‌تر شدن ظرفیت باتری، نه‌تنها بیشتر نشده بلکه با رسیدن به رقم 7.9 میلی‌متری چیزی نزدیک به 0.6 میلی‌متر کوچک‌تر از P40 سال گذشته است. با بزرگ‌تر شدن 0.4 اینچی صفحه‌نمایش و افزایش ظرفیت باتری، انتظار وزن کاملا بیشتری را از این گوشی نسبت به P40 داریم اما عملا با وزن تنها 181 گرمی فقط 6 گرم سنگین‌تر شده است!

این نسبت‌ها در P50 Pro نیز کاملا تکرار می‌شود؛ جایی‌که طول و عرض به‌ترتیب 158.8 و 72.8 میلی‌متری این گوشی نسبت به P40 Pro فقط 0.6 میلی‌متر در طول و 0.2 میلی‌متر در عرض بیشتر شده است. P50 Pro‌ نیز ظرفیت باتری را نسبت به P40 Pro‌ افزایش داده اما این افزایش به بیشتر شدن ضخامت منجر نشده و با 8.5 میلی‌متر، نزدیک به 0.45 میلی‌متر کم‌تر شده است. اوج مهندسی طراحی در این مدل را باید در وزن آن جست‌وجو کرد که باوجود بزرگ‌تر شدن صفحه‌نمایش و ظرفیت باتری، 14 گرم کم‌تر شده و به 195 گرم رسیده است.

هر دوی این گوشی‌ها از استاندارد مقاومت IP68 برای جلوگیری از نفوذ گرد و خاک و غوطه‌وری در آب شفاف (با عمق و زمان مشخص) بهره می‌برند.

صفحه‌نمایش

همانطور که اشاره شد هواوی در این نوبت از صفحه‌نمایش بزرگ‌تری برای نسخه عادی دستگاه استفاده کرده و در حالی‌که P40 سال قبل تنها 6.1 اینچی بود، در P50 از یک پنل کاملا بزرگ‌تر 6.5 اینچی استفاده شده است؛ افزایش ابعاد البته تنها تغییر این نمایشگر نبوده و 10 بیتی شدن آن به معنای پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ خواهد بود. وضوح این پنل OLED نیز افزایش پیدا کرده و از 1080×2340 پیکسل به 1224×2700 پیکسل رسیده است. نرخ رفرش نیز از این تغییر برکنار نبوده و به 90 هرتز رسیده است. سرعت برداشت تاچ در نمایشگر P50 به رقم جالب‌توجه 300 هرتز می‌رسد و شرکت سازنده از فرکانس بالای 1,440Hz نیز برای کم شدن نور با فناوری PWM سخن می‌گوید.

در P50 Pro اندازه صفحه‌نمایش به 6.6 اینچ اما همچنان با همان پنل 10 بیتی با وضوح 1228×2700 پیکسل، نرخ برداشت تاچ 300 هرتزی و فرکانس 1,440 هرتزی کاهش نور PWM روبرو می‌شویم. یک تغییر بزرگ در این حالت به نرخ رفرش 120 هرتزی این صفحه‌نمایش تعلق دارد که تنها یک بار دیگر در nova 8 Pro از محصولات هواوی تکرار شده بوده و برای اولین بار در یک پرچمدار سری P ظاهر می‌شود. لبه‌های صفحه‌نمایش در P50 Pro مثل P40 Pro خمیده بوده که در ظاهر آن تأثیر مثبتی بر جای گذاشته‌اند.

هواوی در معرفی این دو مدل اشاره‌ای به نوع پوشش شیشه‌ای روی نمایشگرهای آن‌ها نکرده اما با توجه به جایگاه و رده P50 و P50 Pro می‌توان انتظار حضور شیشه با کیفیتی را در این قسمت داشت.

دوربین‌های اصلی

اما مهم‌ترین جذابیت پرچمداران سری P‌ هواوی از چندین سال پیش به این سو در بخش دوربین‌های آن‌ها نهفته است و سری P50 نیز با ادامه حضور برند Leica مطمئنا ازاین قاعده مستثنی نیست؛ دوربین اصلی هر دو گوشی، 50 مگاپیکسلی با امکان ترکیب 4 پیکسل در یک پیکسل و برداشت تصویر با کیفیت با وضوح پیش‌فرض 12.5 مگاپیکسلی‌ست. این دوربین در مقابل خود لنزی با گشودگی f/1.8 را می‌بیند که نسبت به f/1.9 سال گذشته گشوده‌تر شده است. تنها تفاوت دوربین 50 مگاپیکسلی اصلی در این دو گوشی (حداقل روی کاغذ) حضور OIS در مدل پرو و غیبت آن از نسخه معمولی‌ست؛ امری‌که احتمالا در شناخته شدن P50 Pro به‌عنوان شماره یک جدید لیست برترین دوربین‌های موبایلی در وب‌سایت DXOMark نیز بی‌تأثیر نبوده است. P50 Pro به این عنوان با کنار زدن Xiaomi Mi 11 Ultra دست پیدا است.

دوربین مشترک دوم بین این دو گوشی یک 13 مگاپیکسلی اولتراواید با f/2.2 است که از فاصله کانونی 13 میلی‌متری برخوردار بوده و ظاهرا فاقد فوکوس خودکار است. مسیر P50 و P50 Pro از این‌جا متفاوت شده و برتری تصویری نسخه پرو به‌خوبی آشکار می‌شود. سومین دوربین حاضر در P50 Pro یک نمونه 64 مگاپیکسلی تله‌فتو با لنز پریسکوپی با فاصله‌ کانونی 90 میلی‌متری‌ست که با مقایسه با فاصله‌ کانونی 23 میلی‌متری دوربین اصلی چیزی در حدود 3.9 برابر زوم اپتیکال را ارائه می‌دهد. گشودگی دیافراگم لنز مقابل این دوربین f/3.5 بوده و از فوکوس خودکار و OIS نیز برخوردار است.

در P50 نیز از دوربین پریسکوپی تله‌فتو صرفنظر نشده و با فاصله کانونی 125 میلی‌متری حتی از محدوده زوم بیش از 5 برابری نیز پشتیبانی می‌کند. تنها نکته منفی در این میان در مقایسه با P50 Pro به وضوح این دوربین تعلق دارد که از 64 مگاپیکسل در نسخه پرو به ‌تنها 12 مگاپیکسل می‌رسد. لنز مقابل این دوربین از گشودگی f/3.4 برخوردار است و از OIS و فوکوس خودکار نیز طبیعتا پشتیبانی می‌کند. لیست دوربین‌های حاضر در P50 در همین جا پایان می‌پذیرد اما P50 Pro یک ستاره دیگر نیز در آستین دارد.

چهارمین و آخرین دوربین به‌کار گرفته شده در P50 Pro یک 40 مگاپیکسلی سیاه و سفید (مونوکروم) است که لنزی 26 میلی‌متری با f/1.6 دارد و آخرین بار در این خانواده در P20 Pro در سال 2018 به‌کار گرفته شده بود. سنسور مونوکروم این دوربین بازده دوربین اصلی در دریافت جزییات کوچک تصویر را ارتقاء داده و نویز را به‌خصوص در محیط‌های با نور کم، کاهش می‌دهد. از دیگر کارکردهای این سنسور باید به تشخیص عمق میدان اشاره کرد که در ایجاد افکت بوکه موثر خواهد بود.

حداکثر وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی هر دو گوشی همچنان 4K با 30 یا 60 فریم در ثانیه است و بار دیگر از 8K در آن‌ها خبری نیست. در ساختار هر دو مدل از یک سیستم ادغام تصویری (image fusion system) بانام XD FusionPro سخن به میان آمده که به‌گفته هواوی میزان دریافت نور نسبت به P40 Pro را دو برابر کرده و منجر به ارتقاء 28 درصدی محدوده دینامیکی می‌شود.

دوربین سلفی

در ساختار هر دو گوشی از یک دوربین سلفی منفرد 13 مگاپیکسلی استفاده شده که در یک نگاه نسبت به دوربین 32 مگاپیکسلی حاضر در خانواده P40 پس‌رفت مشخصی را نشان می‌دهد. این موضوع البته به‌خوبی برای دوربین سلفی P50 صادق است چرا که وضوح این دوربین از 32 مگاپیکسل f/2.0 به 13 مگاپیکسل f/2.4 کاهش پیدا کرده و سنسور ToF نیز جایی در کنار آن ندارد. این دوربین همچنین از فوکوس خودکار نیز مثل P40 برخوردار نیست. در P50 Pro اما شرایط اندکی مناسب‌تر بوده و با وجود آن‌که هنوز کاهش وضوح و حذف ToF نکات مهمی به‌نظر می‌رسند اما حداقل فوکوس خودکار از این مجموعه حذف نشده است. دیافراگم لنز این دوربین البته کاملا بسته‌تر شده (f/2.4 در مقابل f/2.2) و با این‌که از برداشت ویدئوی 4K پشتیبانی می‌کند اما ظاهرا نرخ 60 فریم در ثانیه‌ای در آن برخلاف P40 Pro‌ جایی ندارد. میدان دید این دوربین 100 درجه اعلام شده است.

پردازنده و حافظه

مسئله پردازنده به‌ظاهر بزرگ‌ترین مشکل هواوی در ارائه پرچمداران جدید سال 2021 این برند بوده و علت اصلی تأخیر در رونمایی این دو گوشی را نیز باید به همین مورد مرتبط دانست؛ هواوی برای حل این مشکل به‌ناچار به‌سراغ کوالکام رفته و ظاهرا برای اولین بار از یک پروسسور سری 8 کوالکام در محصولات خود استفاده کرده است. شرکت کوالکام در سال گذشته مجوز همکاری با هواوی را دریافت کرد اما این مجوز به محصولات 5G این سازنده تسری پیدا نکرده و از این رو نسخه ویژه‌ای از Snapdragon 888 بدون قابلیت 5G برای سری P50 در نظر گرفته شده است. این نسخه ویژه البته از لحاظ پردازشی و گرافیکی تفاوتی با SD888 اصلی نداشته و بار دیگر به یک هسته 2.84 گیگاهرتزی Cortex-X1، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی Cortex-A78 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی A55 همراه با گرافیک Adreno 660 مجهز شده است.

P50 Pro علاوه بر Snapdragon 888 در برخی مناطق با پروسسور Kirin 9000 نیز ارائه می‌شود و جالب این‌که حتی این چیپ‌ست نیز برخلاف نسخه عادی آن فاقد ارتباطات 5G است. رم گوشی در P50 در یک حالت یعنی 8 گیگابایتی ارائه می‌شود و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی در آن وجود دارد. در P50 Pro حافظه رم در دو حافظه 128 یا 256 گیگابایتی، 8 گیگابایت بوده اما نسخه دیگری با حافظه داخلی 512 گیگابایتی و رم 12 گیگابایتی نیز برای آن قابل سفارش است. در لیست مشخصات این دو گوشی اشاره‌ای به حافظه جانبی در آن‌ها نشده و ظاهرا خبری اسلات حافظه در آن‌ها نیست.

باتری و شارژر

ظرفیت باتری در هر دو گوشی معرفی شده در این نوبت افزایش پیدا کرده و از 3,800mAh در P40 سال گذشته به 4,100 میلی آمپر ساعت در P50 و از 4,200mAh در P40 Pro به 4,360mAh در P50 Pro رسیده است. این تغییرات با وجود آن‌که در مقایسه با همتایان پیشین این دو مدل جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد اما با نیم‌نگاهی به اندازه صفحه‌نمایش آن‌ها چندان فوق‌العاده نبوده و نسبت به رقبایی که مرز 5 میلی‌ آمپر ساعت را نیز در این زمینه پشت سر گذاشته‌اند در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند.

هواوی در زمینه سرعت شارژ البته شرایط بسیار بهتری را ارائه می‌کند و در حالی‌که P40 و P40 Pro سال قبل به‌ترتیب تنها از توان شارژ 22.5 و 40 واتی پشتیبانی می‌کردند، در هر دو مدل P50 و P50 Pro‌ به شارژر سیمی قدرتمند 66 واتی بر می‌خوریم. شارژ بی‌سیم هنوز در P50 جایی ندارد اما P50 Pro توان شارژ بی‌سیم 27 واتی سال قبل را به 50 وات ارتقاء بخشیده است. یک نکته مبهم دیگر در این میان اشاره نشدن به قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس در صفحه مشخصات P50 Pro است که یکی از قابلیت‌های جذاب P40 Pro برای شارژ کردن دیگر دیوایس‌های مجهز به شارژ بی‌سیم با قرار دادن آن‌ها روی بخش پشتی گوشی بود.

به‌عنوان یک نکته عجیب‌تر باید به لیست موارد حاضر در جعبه محتویات P50 اشاره کرد که حداقل به‌گواه سایت رسمی هواوی و برخلاف P50 Pro، خبری از شارژر در آن نیست!

گزینه‌های ارتباطی

وای‌فای 6، بلوتوث 5.2، اتصال USB-C با استاندارد سرعت USB 3.1 GEN1، اتصال NFC و مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou/Galileo/QZSS/NavIC (به‌صورت دو فرکانسی در Galileo ،BeiDou ،GPS و QZSS) گزینه‌های ارتباطی مهم این دو گوشی را تشکیل می‌دهند و با وجود استفاده از اسپیکرهای استریو از جک هدست در آن‌ها خبری نیست.

رنگ – قیمت – زمان حضور در بازار

هواوی P50 در سه رنگ مشکی (Golden Black)، طلایی (Cocoa Gold) و سفید صدفی (Pearl White) به بازار عرضه شده و P50 Pro علاوه بر این سه رنگ امکان انتخاب یک نسخه صورتی (Charm Pink) را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هر دو گوشی همانطور که اشاره شد به‌صورت پیش‌فرض به پلتفرم HarmonyOS مجهز شده‌اند اما به‌عنوان نکته‌ای کاملا جالب ستون سیستم‌عامل یا Operating System جایی در لیست مشخصات این دو گوشی در وب‌سایت هواوی نداشته و نامی از پلتفرم هارمونی نیز (حداقل تا این لحظه) برده نشده است! P50 و P50 Pro‌ هر دو به بازارهای جهانی عرضه خواهند شد اما زمان این عرضه و جزییان قیمت آن‌ها هنوز مشخص نشده است.

در بازار چین اما اطلاعات دقیق و زمان حضور در بازار در دسترس قرار داشته و امکان پیش‌سفارش آن‌ها نیز مهیاست.

هواوی P50 در ماه سپتامبر به بازار چین عرضه می‌شود و دو نسخه 8GB/128GB و 8GB/256GB آن نیز به‌ترتیب 4,488 و 4,988 یوان (با نرخ فعلی تبدیل ارز 694 و 771 دلار) قیمت‌گذاری شده‌اند.

هواوی P50 Pro از امروز برای پیش‌سفارش عرضه شده و اولین حضور آن در بازار نیز 12 آگوست (21 مرداد 1400) خواهد بود. ارزان‌ترین چینش این گوشی با پروسسور Snapdragon 888 با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی، 5,988 یوان (926 دلار) قیمت‌گذاری شده و دو نسخه 8GB/256GB و 8GB/512GB با پردازنده‌های Kirin 9000 یا Snapdragon 888 نیز به‌ترتیب 6.488 و 7,488 یوان (1,003 و 1,158 دلار) قیمت دارند.

در نهایت نسخه ویژه P50 Pro با رم 12 گیگابایتی و حافظه 512 گیگابایتی نیز در دو رنگ آبی ابر و بادی و مشکی (ظاهرا مات) به‌ترتیب 7,988 و 8,488 یوان (1,235 و 1,313 دلار) قیمت‌گذاری شده‌اند!

منبع : Huawei