آشنایی با پنل‌های جدید سامسونگ – هنرنمایی کره‌ای‌ها با نمایشگرهای تاشو، کشویی و UDC

در ادامه، تک‌تک پنل‌های جدید سامسونگ که در نمایشگاه مجازی Display Week 2021 رونمایی شدند را بررسی می‌کنیم:

نمایشگر تاشدنی S-شکل

شایعه تولید نمایشگر ساخت سامسونگ که از دو جا تا می‌شود، مدت‌هاست که از محافل خبری به گوش می‌رسد. ظاهرا این شایعه حقیقت داشته است. همان طور که در تصویر دیده می‌شود، این نمایشگر می‌تواند از دو نقطه تا شود و شکلی شبیه به S را تشکیل دهد. این قابلیت دست کاربر را برای تنظیم مقدار نمایشگر مورد نیاز برای کاری که در حال انجام آن است، باز می‌گذارد. این پنل می‌تواند قسمتی از یک دیوایس تاشونده به داخل و یا تاشونده به خارج باشد. هنگامی که پنل دو بار تا شود، می‌تواند مثل یک اسمارت‌فون مورد استفاده قرار بگیرد. حداکثر اندازه این پنل در هنگامی که کاملا باز باشد، به 7.2 اینچ می‌رسد (چیزی بین نمایشگر 6.7 اینچی Galaxy Z Flip و نمایشگر 7.6 اینچی Galaxy Fold2). ناگفته نماند، در دیوایسی که با این پنل به نمایش گذاشته شده، دوربین‌ها در حاشیه سمت چپ صفحه نمایش قرار گرفته‌اند.

نمایشگر کشویی

مثل نمایشگر تاشدنی S-شکل، پیرامون نمایشگرهای کشویی سامسونگ نیز حدس و گمان‌های فراوانی وجود داشته و پتنت‌های زیادی در این زمینه به نام سامسونگ ثبت شده است. اما سرانجام شاهد رونمایی از نمونه اولیه یک گوشی با نمایشگر کشویی OLED توسط سامسونگ هستیم. این تکنولوژی امکان گسترش نمایشگر به شکل افقی را – بدون نیاز به هیچ تا خوردگی – فراهم می‌کند. در نمونه اولیه‌ای که سامسونگ در این نمایشگاه ارائه کرده، در حالت عادی، صرفا یک گوشی با ابعادی معمولی به چشم می‌خورد. اما با فشار دادن یک دکمه، نمایشگر گوشی از سمت راست شروع به گسترش کرده و چندین میلی‌متر به عرض آن اضافه می‌شود.

البته نمایشگر کشویی ایده جدیدی نبوده و کمپانی‌هایی مثل TCL و ال‌جی (قبل از تعطیل کردن بخش موبایل خود) تیزرهایی از گوشی‌های هوشمند با نمایشگر کشویی را منتشر کرده بودند. اوپو نیز سال گذشته در اقدامی مشابه، از دیوایس مفهومی Oppo X 2021 رونمایی کرد که قطر نمایشگر کشویی آن می‌توانست از 6.7 اینچ به 7.4 اینچ افزایش یابد.

نمایشگر تاشوی 17 اینچی

از قرار معلوم، سامسونگ ایده ساخت تبلت‌های بزرگ تاشو را در سر می‌پروراند، زیرا در نمایشگاه مجازی اخیر از یک پنل تاشوی 17 اینچی نیز رونمایی کرد (درست مثل تبلت Surface Neo مایکروسافت یا تبلت ThinkPad X1 Fold محصول لنوو). با در نظر گرفتن کاربردهای حوزه بهره‌وری (productivity)، نسبت تصویر این نمایشگر در حالت بازشده، 4:3 است. دیوایسی که به این نمایشگر مجهز می‌شود، می‌تواند در هر دو حالت عمودی (portrait) و افقی (landscape) مورد استفاده قرار بگیرد. بدون شک، تبلتی که با این نوع نمایشگر به تولید برسد، کارکردهای متنوع‌تری خواهد داشت.

 

پنل لپ‌تاپ با دوربین درون نمایشگر

در نهایت، می‌رسیم به آخرین مورد که نمایشگری‌ست برای لپ‌تاپ. به لطف تعبیه دوربین درون نمایشگر – موسوم به UDC – در زیر حاشیه بالایی، سامسونگ موفق شده نمایشگری تقریبا تمام‌صفحه را خلق کند. ZTE قبلا ایده دوربین درون نمایشگر را با تولید اسمارت‌فون ZTE Axon 20 عملی کرده بود، اما ایده دوربین درون نمایشگر لپ‌تاپ امری بی‌سابقه بوده و بعید نیست سامسونگ به‌زودی چنین لپ‌تاپی را روانه بازار کرده و اولین تولیدکننده لپ‌تاپ با نمایشگر فول-اسکرین واقعی به همراه دوربین درون آن لقب بگیرد.

ناگفته نماند، احتمالا، گوشی تاشوی Galaxy Z Fold3 – که در آینده نزدیک معرفی می‌شود – نیز از دوربین درون نمایشگر بهره می‌برد.

منبع : Samsung